Civil szemmel

Norvégminta

Fütyül rá vagy kibírja?

2015. szeptember 15. - Norvegminta

2589132128_0e345ba71b_z.jpg

Nem csak a fogorvosi kezelésre, egy omladozó ház felújítására, de az oktatásra is így tekint számos szülő, pedagógus és diák: a rossz tanuló lusta, a jó tanuló viszont helytáll, és ha kell fogcsikorgatva ugyan, de teljesít. Az, hogy a tanulás örömteli, kreatív tevékenységként vonzó is lehet a gyerekek számára, és nem csupán a megfelelni és teljesíteni kívánó fiatalok számára teremhet babért – számos esetben még lehetőségként sem merül fel. Pedig számos kezdeményezés bizonyítja, hogy a hátrányos helyzetű és középosztálybeli gyerekek egyaránt jobb közérzettel és eredményesebben tudnak tanulni, ha kalandként kínáljuk számukra a tanulást és nem kényszerként.

 

A kecskeméti SOS gyerekfaluban rendezett alig három napos táborban családon kívül nevelkedő és középosztálybeli gyerekek saját ötleteikre és számaikra építve, művészeti foglalkozásvezetők segítségével pofásabb anyagot raktak össze, mint amit egy hónapig próbálnak számos iskolában a kötelező iskolai ünnepségekre. Minden gyerek olyan területen dolgozhatott, ami a leginkább érdekelte – zene, szöveg, mozgás, videózás – és minden gyerek ötlete, erőssége fontos szempont volt a létrejövő közös alkotásban (nem csupán a pedagógus által meghatározott programterv).

Talán nem meglepő, hogy a tizenéves fiatalok jelentős része inkább sajátjának érzi a rap vagy a slam poetry műfaját, mint a 19. századi versformákat. És azon sem kell csodálkozni, hogy az ismétlés helyett az új alkotások létrehozása vonzóbb tud lenni sok fiatal számára. Így amikor a tábor vezetői megkérték az egyik fiatalt, hogy egy korábban megírt számát adja elő, mert a következő rész felvételéig alig negyed óra van hátra, ő inkább azt választotta, hogy ez alatt a rövid idő alatt új számot írjon meg – ráadásul sikerrel. Az újítás és a kreativitás ugyanis sokkal motiválóbb tud lenni számos gyerek számára, mint a meglévő bebiflázott anyag visszaböfögése.

kek_vonal_matricak.jpg

Persze nem minden alkotó és tanulási folyamat lehet negyed óra – ha azonban már vonzó az ügy a fiatal számára, és akadt már sikerélménye, nem csupán kudarca, akkor a kitartást is el lehet várni. Így a három napos tábor és felvétel után számos újabb hangfelvételre, stúdiómunkára is sor került, melynek során saját maguk szerkesztették és fejlesztették a képi és hangi anyagokat. Végül megszületett a videó, amit minden alkotója valóban a sajátjának érez.

kek_vonal_csapat.jpg

A Kék Vonal Alapítvány kezdeményezése keretében az ősz során Kecskeméten számos ponton tartanak fellépéseket, utcai karnevált a fiatalok segítségével – és mindemellett az iskolai tanulásban és a pályaválasztásban is segítik őket. A fiatalok közül akad olyan, akinek ez a közösség és együttes munka/tanulás az egyetlen az életében, amit valóban szeret, és ami motiválja őt. Egyébként beleilleszthető lenne a rossz tanuló skatulyájában, aki biztos lusta, és nem akar tanulni teljesíteni. Milyen jó lenne, ha az élet és az oktatás más területein is meglátnánk az értéket, és megfelelő kalandra tudnánk hívni azokat a fiatalokat, akiket fogcsikorgató teljesítéssel nem tudunk motiválni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://norvegminta.blog.hu/api/trackback/id/tr877789614

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása