Civil szemmel

Norvégminta

Divat lehet a pelenkamosás?

2015. november 20. - Norvegminta

 

pelenka_2.jpg

A kismamák évtizedeken keresztül ünnepelték az eldobható pelenkákat, ami megszabadította őket a kakis pelenkák mosásának rémképétől. Azonban semmi sem tart örökké. A Magyar Fenntarthatósági Csúcson a textil pelenkákat népszerűsítő, közösségépítő kezdeményezésével, a Textilmamival nyert Ozone Zöld díjat a szegedi  TETT Jövőnkért Egyesület. Janó Évát, a szervezet munkatársát arról kérdeztük, mivel lehet rávenni a kismamákat a 21. században a pelenkamosásra?

Tuti érvek, hogy miért használj textil pelenkát:

Gondolsz a gyereked jövőjére?  - Ha igen, akkor gondold végig, hogy egy gyerek átlagosan 2,5 éves pelenkázási időszaka alatt több mint 1 tonna szemetet termelhetsz meg, ami még az ükunokáid életében sem – csupán 4-500 év alatt fog lebomlani. Az eldobható pelenkákban ugyanis számos veszélyes anyag (műanyag, PVC, ürülék) található.

Meg akarod óvni a gyereked bőrét? – Az eldobható pelenkák számos vegyi anyagot tartalmaznak – többek között a kellemetlen szagok elfedése céljából, és erős nedvszívó hatással bírnak. Ennek következtében a babák bőre kiszárad, és sokszor allergiás bőrtünetek is jelentkeznek.

Nem szereted feleslegesen szórni a pénzedet? – a textil pelenkák használatával a pelenkázási költségeket 10-30%-ra csökkentheted. Ráadásul így popsikrémre sem kell költened, amit legtöbbször csak az eldobható pelenkák által kiváltott bőrszárazság tesz indokolttá.

Nem szereted a kakit fogdosni? – Erre a mosható pelenkák esetében sincs szükség, ugyanis elérhetőek olyan – biológiailag lebomló – kakifogók, amelyek használatával elkerülheted a nem kívánt érintkezés jelentős részét.  Kézi mosásra, főzésre  sincs már szükség, hiszen szinte minden háztartásban megtalálható az automata mosógép esetleg szárítóprogrammal. Ezek mind egyszerűbbé teszik a használatot.

Szeretnéd, hogy a gyereked minél hamarabb szobatiszta legyen? – A textil pelenkákban a babák érzik a nedvességet, így ebből adódóan hamarabb rászoknak a bilizésre, mint az eldobható pelenkát hordó társaik, akiket legfeljebb a szülőknek való megfelelés motiválhat abban, hogy szobatisztákká váljanak.

A szegedi TETT Jövőnkért Egyesület munkatársai a fenti és más érveket, szempontokat nem hordószónokként, ideológiai csatározások révén próbálják a kismamák fejébe tuszkolni. Ők is tudják, amit a céges világban sokan – egy terméket önmagában nehéz népszerűvé tenni, ha nem kínálsz mellé életmódot, közösséget és sok más olyan értéket, amik vonzóak lehetnek. Janó Éva szerint mindenkihez meg kell találni a személyes utat, ezért a négyszemközti beszélgetések sokszor a leghatékonyabbak. Van, aki azért nem használ szívesen textil pelenkát, mert szemében ez szegényeknek való (ő megteheti, hogy megvegye az eldobhatót), más azért, mert nincs alkalma kipróbálni, és folytathatnának a sort. Annak érdekében, hogy minden érdeklődő kipróbálhassa ezt az alternatívát, működtetnek textilpelenka kölcsönzőt. Aki pedig nem szereti a kommersz pelenkákat foglalkozásaik keretében saját maga is megvarrhatja a legtrendibb, egyedi, sőt akár újrahasznosított textíliából készülő darabjait.

klub.jpg

És persze a találkozók, foglalkozások nem csak a pelenka körül forognak. Legutóbb szappant készítettek az érdeklődő anyákkal, máskor szoptatás, hordozás, szobatisztaság került terítékre, vagy átbeszélik velük azokat a lelki kérdéseket, amelyekkel sok kismama szembesül. Vannak, akik egy beszélgetésen, mások egy vásáron, találkoznak a kezdeményezéssel, ami nem akarja tűzön-vízen át meggyőzni őket, csak felkínál lehetőségeket. A lényeg, hogy próbálnak minél több helyen ott lenni, minél több közösséggel, szervezettek együttműködni. Igazából az Ozone Zöld díjra is főként azért jelentkeztek, hogy hírt adjanak magukról a bíráló bizottság, a Klíma Tanács és az Ozone Network felé. Arra nem is gondoltak, hogy ők fognak nyerni.

Ugyanakkor a díj fontos visszaigazolást ad a munkájuknak. Csak úgy, mint az, amikor egy családi napon olyan nő jelenik meg, aki korábban ellenállt az elképzelésnek, vagy amikor két hét pelenkakölcsönzés után valaki úgy dönt, ő mostantól textilpelenkát fog használni, és kialakítja a saját készletét. A jövőben tervezik, hogy a pelenka mintájára a textil egészségügyi betétekkel is foglalkozni fognak, illetve elkezdenek dolgozni egy országos hálózat kialakításán.

TETT a díjról:

Az idei Ozone Network Zöld díját elsősorban azok a személyek, vállalkozások és civil szervezetek kapták, amelyek újszerű személetmódon álltak egy környezeti problémához, illetve újszerű problémakörök megoldásán fáradoznak. Ami szintén fontos szempont volt, hogy mekkora a célközönség, akiket az adott szervezet elér a programjával és ez rájuk hogyan lesz hatással. Mérlegelték azt is, hogy aki 1. díjat kap, annak meglesz a lehetősége a médiába való bekerülésre és ezáltal arra, hogy munkájukat szélesebb körben ismerjék meg az emberek.

Nagyon örülünk a díjnak, hiszen ezáltal nemcsak a munkánkat ismerték el, hanem elismerés ez annak a több ezer anyukának, aki már tesz ily módon egy hulladékmentesebb jövőért és biztatás azoknak, akik még nem mertek ebbe belevágni, hogy érdemes ezt elkezdeni és van is, aki segít nekik eligazodni a témában. Elismerés azoknak is, akik már eddig is vállalták, hogy segítenek másoknak, lehetőséget biztosítottak eszmecserére.
Külön megtiszteltetés, hogy tulajdonképpen egy férfiakból álló zsűri is értékelte ennek a problémának a jelentőségét és kihangsúlyozták, hogy ez egy jó megoldás az eldobható pelenkákból képződő hulladékmennyiség megelőzésére.

Összességében azt gondoljuk, hogy a kisgyermekes anyukák nagyon fontos célcsoport a környezettudatosság fejlesztésének szempontjából, hiszen gyermeke érdekében mindenki sokkal nagyobb erőfeszítéseket kész tenni, ilyenkor egy kis közösségben megmutatni nekik, hogyan lehet a gyerekek számára élhetőbb környezetet teremteni, egy olyan minta lesz, ami nemcsak a gyerekek jövőjét és egészségét alapozza meg, hanem olyan mintát ad a gyermeknek, ami mélyen beleivódik és a későbbiekben alapelvvé válik. – Samu Andrea, elnök

pelenka_vasar.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://norvegminta.blog.hu/api/trackback/id/tr848094052

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.11.21. 14:11:33

es a mosashoz hasznalt mososzer, oblito, viz, energia, ido, az smafu?

PongLenis 2015.11.21. 14:34:06

Mosogepben mosni a szaros pelenkat, ez am a nagy otlet! Tehat akkor a poszter minden nap lefuttat ket-harom masfel oras 90fokos programot egy pelenka miatt? Mert ugye a szaros pelust csak nem 60 fokon kene mosni. Vagy osszegyujti a szaros pelenkakat es heti egyszer kimossa oket? Addig meg szagolgatja oket?

Sir Galahad 2015.11.21. 14:47:13

Kíváncsi volnék, a szerző olvassa-e a kommenteket és válaszol-e rájuk, mert mindkét felvetés teljesen jogos. Ha nem, az sokat elmond az írása értékéről.

Tranquillius 2015.11.21. 14:54:26

@hagyma: Nem smafu, de ha kiszámolod az eldobható pelenkák árát, a kenőcsöket meg az egyéb dolgokat és kivonod belőle a mosható pelenkák árát (30-40 e ft) mosószert (mosószóda pl. 20 kg 5000 ft, ami évekre elég), a vizet és az energiát, akkor is bőven pluszban vagy, a megtakarítás alsó hangon 50%, de inkább 70-90%, ahogy azt a cikk is írja.

Tranquillius 2015.11.21. 14:56:31

@PongLenis: Nem a sz.ros pelenkát mossák, hanem az előzetesen kiöblögetettet. A kiöblögetett pelenkát bele lehet tenni egy légmentesen zárható vödörbe, ahol a szagokat és a penészt pl. teafa olajjal lehet elnyomni. Ha összegyűlik elég megy a mosógépbe.

zizi77 2015.11.21. 15:16:25

Normális minőségű eldobható pelenkánál semmi szükség krémezésre. A többi része is kérdéses számomra, de az tetszik, hogy csak az eldobhatónál van ürülék, a moshatónál valószínű kismadarak lesznek belőle. :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.11.21. 15:39:03

@Tranquillius: ezt az 50 szazalekot erosen ketlema 70-90 meg kizart
kenocs meginkabb kell mert pillanatok alatt kimarja a gyerek segget..
a kornyezetszennyezes
ugye mososzer oblitoszer
az aram a mosahoz sem a sajat napelembol megy gondolom
a kaki ugyanoda megy /az is fel let sorolva kornyezetszennyezonek/
nameg palmaolaj..
hat ja
es az idorol, ami draga nem is beszeltem
szoval...\sot a papirzsebkendot sem valtom fel textilre
pedig moshato/

FionaG 2015.11.21. 15:42:46

Gondolom, a cikkben említett kakifogókkal kezelik a kakikérdést ezeknél a mosható pelusoknál.
Létezik egyébként mosható intimbetét is, amit még nem próbáltam, de szándékomban áll. Mindenféle eldobható betét veszélyes hulladék.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.11.21. 15:52:51

ja, amugy felolem , hasznalja akinek bejon, kicsit tulzasnak tartottam, hogy ez egy zold dijat er, hogy vissza a textilpelenkahoz
ez nem egy talalmany
@FionaG: na meg az egy remek gondola
hasznalj vattat, mint nagyanyam

FionaG 2015.11.21. 16:02:55

hagyma: Nem akarok vattát használni, bár amikor serdülni kezdtem, még csak az volt. Nagyon jók a mai intimbetétek, de van olyan, amelyiktől viszketek. Úgyhogy szerintem érdemes elgondolkodni a mosható betéteken.
De azt árulja már el valaki, milyen az a kakifogó?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.11.21. 16:26:19

@FionaG: hat nem tudom, jo otlet-e azt mosni
mint ahogy a cimben feltett kerdesre isa z az EN valaszom, nem, sosem less ujra divat a textilpelus

/a kakifogot en sem tudom, gondolom megfogja a kakit/

ymel 2015.11.21. 16:44:06

mi vegyesen hasznaljuk ezeket. van hagyomanyos meg eldobhato pelus is. Mondjuk itt jo ido van, sokszor egyszal kukiban csuszik-maszik a baba.
Egyebkent nem vagyunk nagy hive az eldobhatosnak. A kakifogo meg nagyon finnyas hulyesegnek tunik. A zuhanyt raengedni a pelusra mikozben a klotyo fole logatod.
off
Az vajon baj-e, hogy a kakilasnal, pisilesnel 'sssz' hangot hasznalunk? Ezt elvileg eltanulja a gyerek, es osszekoti az uritessel. De reggelente sokszor mar akkor is pisil magatol, amikor csak siman a mosdo vagy a bili fole viszem a kicsit.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.11.21. 16:52:46

Ez egy baromság. Előttem leírták, miért,

Draconus 2015.11.21. 17:44:26

@hagyma: És az eldobható pelenkák gyártása során felhasznált víz, energia, fa, vegyszerek az smafu? Vagy az eldobható pelenkák szerinted csak úgy vannak? Nem kell őket legyártani?
(mosható pelenkát lehet varrni újrahasznosított alapanyagokból, pl. frottírtörölközőből, jó nedvszívó anyagú textíliákból, egy kiszuperált gyapjúpulcsiból pedig szuper gyapjúkülsőt lehet készíteni, ami a lanolinozást követően nem fogja átereszteni a nedvességet)
A mosható pelus esetén nincs szükség popsikrémre, sőt a krémezés árt a pelenka nedvszívó-képességének. A pisi pedig nem marja ki a gyerek fenekét, nem tudom, hogy ezt miből gondolod. Természetesen nem kell fél napokat a pelenkában hagyni a gyereket, ennyi a titka. A textilpelenkát akár óránként is lehet cserélni - már ha akarja az ember - mert teljesen mindegy, hogy a mosáskor 22 vagy 23 vagy 35 pelenka kerül a mosógépbe. Akinek anyagi problémát jelent az eldobható pelenka megvétele, az kicseréli mondjuk naponta 3-4-szer a pelust, ez pedig borzasztóan egészségtelen.
Nem kell mosószer/öblítő, a mosás mosószódával és ecettel történik. A mosószerek, öblítők rontják a pelenka nedvszívását.
A kaki nem ugyanoda megy, ezt lentebb kifejtem.
A mosható pelenka használata időben nem kerül többe, mint az eldobható pelenkát kidobni a kukába, majd a nap végén levinni a szemetet.

@PongLenis: Mire a pelenka a mosógépbe kerül, már nem szaros. Egyébként miért kellene egyesével mosni a pelenkákat? Vagy te minden koszos ruhát egyesével mosol? A pelenkák tárolására egy zárható tetejű műanyag vödör szolgál, a kiöblített pelusokat ilyenekben tároljuk mosásig.

Amúgy gondolom túl nagy elvárás lenne kicsit utánaolvasni a dolgoknak, mielőtt ilyen fennhéjázó, lekezelő módon szól valaki hozzá egy olyan témához, amiről halvány lila segédfogadalma sincsen...

@zizi77: Az eldobható pelenkánál az ürülék a szeméttelepekre kerül, mert sokan nem tudják - a gyártók elemi érdeküknél fogva nem hívják fel arra a figyelmet -, hogy az ürüléket el kellene távolítani a pelenkából a WC-be, mielőtt a kukába dobnák. Fogadni mernék, hogy te sem tudtad. A kismadarak meg ha esznek belőle, akkor sajnos bele is pusztulnak, mivel az eldobható pelenkában található nátrium-poliakrilát egy olyan szupernedvszívó anyag, ami nem túlzottan egészséges az állatok számára. Az emberek számára sem. Ez az anyag ugyanis nem tud különbséget tenni a pisi, mint nedvesség, és a bőr természetes nedvességtartalma között - ezért kell krémezni, mert a krém vékony filmréteget képez a baba bőrén, és meggátolja, hogy a poliakrilát kiszívja belőle a nedvességet. Ugyanez az anyag van az olcsó és a drága eldobható pelusokban is.
A mosható pelenkánál az ürülék a WC-be kerül, nem hiszem, hogy ez a továbbiakban magyarázatra szorulna.

@enpera: Érvelési technikád cáfolhatatlan, taníts még, Mesterem!

@FionaG: A kakifogó arra jó, hogy megfogja a kakit. :D Az anyatejes kaki ellen semmi nem véd, de a hozzátáplált babáknál már szilárdabb a produktum, így ezzel a papírral együtt egyszerűen bele lehet dobni a WC-be a végterméket. A kakifogó papír voltaképpen védi a pelenkát a kakitól. Egyébként az eldobható betétekben ugyanaz a szupernedvszívó anyag van, mint a pelusokban. Ha te viszketsz tőle - pedig egy hónapban csak pár napig kell használnod - akkor mit érezhet egy baba, aki kb. két-három éven keresztül, télen-nyáron ebben dunsztolódik?

Draconus 2015.11.21. 17:55:50

Az alábbi linkeken remekül összefoglalják a dolgokat. Ennél jobban én sem tudnám, és felesleges is lenne, ha valaki már megtette helyettem. :)

listamester.hu/store/5632/MoshatoPK_mit_erdemes_tudni_jo.pdf
babespotty.hu/moshato-pelenka-alapok-1-tipusok/
babespotty.hu/moshato-pelenka-alapok-2-mosas-es-tarolas/

Krityuka 2015.11.21. 19:07:59

2 gyereknél használtunk mosható pelust. Az elsőnél beszerzett pelusokat mind 2 gyerek hazsnálta és még akár 2 -3 gyereket is kiszolgálnának. Sem az áram, sem a vízdíjon nem vettünk észre kiugró változást. Ami rossz, hogy egyszerre kell nagyobb összeget költeni, de utána alig költeni a pelenkázásra. A pisi nem csípi ki a gyerek fekekét. A két gyerekre összesen ha egy doboz popsokrémet használtunk, de azt is csak azért mert a nagyik öszötönösen kenték ha kell, ha nem. Ez náluk rutinmozdulat. Régen sem a pisi csípte ki a ppopót, hanem a hipó amiben áztatták anyáink a pelenekát. A textilpelenkát extrán súrolni sem kell, ha van ez embernekk lehetősége napon szárítani, az ugyanis minden foltot kiszed. A textilpelenka nem büdös a gyereken. Nem kell öblítőt használni (nem is szabad) és vasalni sem kell. És igen, ahogy a cikkíró a hozzászolásában írta sokkal egészségesebb, mint amikor a anyagi okokból 3 pelenkát használ valaki egy nap alatt.

Krityuka 2015.11.21. 19:09:29

Amúgy meg, szaros pelenka a mosógépbe? És az milyen, hogy szarral pelenka a szobába, vagy a konyai szemetesbe, mert gondolom senki nem visiz le egyesével. A textilpeusban legalább nem áll benne a kaka.

Tranquillius 2015.11.21. 19:12:08

Abban korrigálnék, hogy a mosható pelenka nem kerül 30-40 ezer forintba, mert amikor felnő a gyerek fel lehet tenni az ebay-re és eladni ugyanannyiért amennyiért vettük. :)

eßemfaßom meg áll 2015.11.21. 19:45:15

Néhányan azért szerintem tévedésben vannak, a XXI.sz-i mosható pelenka az nem az a tetra amit 40 éve hajtogatott anyu a kisnick popsijára majd főzte hipóban hogy ne legyen sárga.

Nyilván aki nem próbálta annak valami rémisztő fantáziaképe van róla, a valóságban se szarkupacban élés se különösebb macera nincs vele.

Intruder71 2015.11.21. 21:16:55

@Krityuka: " És az milyen, hogy szarral pelenka a szobába, vagy a konyai szemetesbe, mert gondolom senki nem visiz le egyesével. A textilpeusban legalább nem áll benne a kaka."

Tudom, hogy most meglepődsz, de létezik jópár fajta bűzzáró szemetes erre a célra. Ráadásul az eldobhatót kakával együtt ügyesen be lehet csomagolni, hogy ne bűzölögjön.

Intruder71 2015.11.21. 21:31:18

Miért kell végig textil pelenkának hívni, miközben mosható pelenka a hivatalos neve?

zizi77 2015.11.21. 22:33:16

@Draconus: az azért megvan, hogy az általad említett szuperabszorbens nem a pelenka felületén, hanem a közepén található? A gyerek bőrével még véletlenül sem találkozik. De ha találkozna, sem fejti ki az említett bőrszárító hatást. Bár allergiás reakció előfordulhat, ahogy bármi másnál is. 2 gyereket pelenkáztam eddig, és soha nem kellett krém, max ha valamitől hasmenés volt, de az kicsípi szegényeket, bármit adsz rá.
Ja és eszembe nem jutna ilyen jellegű árut használtan venni, ahogy bugyit sem veszek. Felőlem moshatózzon, aki akar, de azért mindennek van határa.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.11.21. 23:01:55

Érdekes, nálunk a gyerek bőrének semmi baja.
Es mindegyik használtat egy zacsiba tesszük és lezárjuk.

De ti csak szagoljátok a kakit, meg pazaroljátok a vizet.

Lilli_Csiribiri 2015.11.22. 00:03:58

Textilpelenkás mosások miatt gyakorlatilag tönkre ment a mosógépünk gyerekkoromban. Néhány év alatt anya a gépet is szétfőzte a 90 fokos programmal. Nem tudom milyenek a mostani gépek ebből a szempontból, de nem hiszem hogy ez környezetbarát megoldás ha utána a mosógépet kell cserélni.

Advanced Flight 2015.11.22. 00:17:40

Nagy nehezen megszabadultak a nők a pelenkamosásos cirkusztól, erre most néhány méregzöld jön a hülyeségeivel :-(

dhrbikes 2015.11.22. 01:22:38

Akinek ez az agymenése, az használja a gyerekénél, mi az eldobhatósra szavaztunk. Szórakozzon pelenka mosással, akinek sok ideje van.

mh1973 2015.11.22. 08:03:26

@zizi77: Minden bizonnyal nem volt érzékeny bőrű gyereked, nem a drága eldobható a siker nyitja, hanem a gyereked bőre. Tucatnyi példát lehetne sorolni, amikor az érzékeny, piros bőrű gyerekkel áttértek a moshatóra és semmilyen krémre nem volt szükség.

mh1973 2015.11.22. 08:04:25

@dhrbikes: Aki saját pénztárcájának és környezetének az ellensége az így reagál, gratulálok!

mh1973 2015.11.22. 08:06:36

@Advanced Flight: Nem hülyeség, több tízezer anyuka tudna róla mesélni és ők nem zöldek csak szeretik a gyereküket és hosszú távon gondolkodnak, nem úgy mint néhány lekezelő hozzászóló.

mh1973 2015.11.22. 08:08:17

@Lilli_Csiribiri: az 30 éve volt, te is még el vagy tévedve, szerinted az anyukák tárcsással bohóckodnak és napi 5x mosnak minden egyes csere után? :D

Nzoltan 2015.11.22. 08:25:07

A kulcs a lustaság. Sokan emiatt nem választják a mosható pelenkát. Kicsit dolgozni kell vele. Ma egy átlagos háziasszonynak a sok gépesítés ellenére semmire sincs ideje. Kicsit szervezni kellene az életüket. Sajnos sokszor előrébb van a fészbúk mint a gyerek. És el is érkeztünk ahhoz, hogy miért ennyire kicsi a gyerekvállalási kedv a gazdag nyugati országokban. Az utód inkább nyűg, mint öröm. Bármit abba lehet hagyni, félre lehet tenni, kivéve a gyereket. Egyesek szemében az élet egy nagy véget nem érő buli.

mh1973 2015.11.22. 08:25:15

A szervezőknek, végrehajtóknak gratulálok, csak így tovább, valakik támogatásra méltónak ítélték a pályázatot, szakemberek ezt úgy ítélték meg, hogy díjra jelölni érdemes, majd sok induló mellett azt meg is nyerték ez mutatja, hogy van létjogosultsága és folytatni lehet és kell is, ugyanis nem minden anyuka begyepesedett gondolkodású (bár a hozzászólók a gondolkodásig el sem jutottak, csak vagdalkoznak), sokan nyitottak ezek felé a dolgok felé, nem maradnak le a 80-as, 90-es éveknél, hanem tájékozódnak és keresik a megoldást, mert nem szeretnek naponta 7*20 dkg csomagot a szemétbe dobni és havonta tízezreket (7*30*80 Ft) pelenkára költeni. Ki lehet számolni, hogy egy átlagos mosógép 5 évet bír pelenka mosás nélkül is, számolhatunk amortizációs díjat is, még akkor is olcsóbb mint ha a gyereket több mint 2 éven át pelenkázni kellett, a mi gépünk 80.000 volt, ha ezt a 60 hónapra számoljuk az havi 1333 Ft a teljes feltételezett élettartamra és még mindig nem tartunk 15.000-nél...

Ha itt vannak a díjazottak válaszolják meg nyugodtan ezeket a gyenge beszólásokat, de sok értelme nincs, a fikázók (még kritizálónak sem merném nevezni őket) szemléletmódja nem fog megváltozni és a többség már a választ sem olvassa. Mivel megfontolásra alkalmas építő kritikát nem írt senki így azt mondom így tovább!

Nzoltan 2015.11.22. 08:28:35

@dhrbikes: Akinek kevés a havi bevétele, annak megéri ráfordítani az idejét, ha spórol vele. Akinek meg többet ér az ideje, mint amennyit spórol, az eldobható pelenkát használ.

Meg vannak a sötétzöldek.

inebhedj - szerintem 2015.11.22. 08:30:39

Az anyatej (is) csíp. Meg a paradicsom. Meg jobbára bármi, ami allergiás-jellegű reakciót indít el. (Gondolom, a test, arc, stb kiütések nem írandók az eldobható pelemka számlájára.)

Nzoltan 2015.11.22. 08:36:37

Egyébként nem kell beszarni a textilpelenkától. És az is hülyeség, hogy sok időbe telik tisztítani, hiszen nem a asszony mos, hanem a gép. Tudom ezt, mert mi is csináltuk. Akinek nem éri meg három-négy naponta tíz percet szánni a "mosásra", annak bizony nagyon magas az órabére.

Nzoltan 2015.11.22. 08:41:57

@Lilli_Csiribiri: Jó mosógépet kell venni. Az enyém tizenöt éves, és csak szénkefét meg ékszíjat cseréltünk.

Tranquillius 2015.11.22. 10:13:01

@zizi77: Lehet mosható pelenkát újonnan is venni. Gondolom az alsóneműt sem dobjátok ki otthon egy használat után.

dhrbikes 2015.11.22. 10:58:42

@mh1973: A pénztárca "vastagságát" nem kizárólag a pelenkára elköltött pénz befolyásolja, hanem a pelenkamosás helyett elvégezhető más, hasznosabb tevékenység is. Az meg, hogy a környezet ellensége lennék, az szintén több tényezős. A döntés hogy több szemét legyen a szeméttelepen, vagy több szennyvíz keletkezzen, szerintem nem eldönthető egyszerű laikusként. Én legalábbis nem tudom eldönteni, te biztos sokkal okosabb vagy.

dhrbikes 2015.11.22. 10:59:39

@Nzoltan: Pontosan, nekünk fontosabb volt az idő, ennyi.

mh1973 2015.11.22. 12:41:08

@dhrbikes: Napi 10 percekről beszélsz, ez nem tétel, a szennyvizet tisztítják, a szemetet meg hegyekben nézhetjük és belátható időn belül nem bomlik le.

Intruder71 2015.11.22. 12:44:27

Szerencsére majdnem az összes érv el lett puffogtatva mosható mellett.
Összegezve:
Aki eldobhatót használ
- az nem szereti a gyerekét,
- nem tudja beosztani az idejét,
- fontosabb neki a facebook, mint a gyerek,
- nyűg a gyerek, inkább bulizna,
- lusta.

Klassz...
Az mindent vivő IRIGY érvet még nem lőtte le egyik ződ sem. Valaki bevállalja?

Intruder71 2015.11.22. 12:47:23

@mh1973: a szennyvizet sem lehet teljesen megtisztítani, ráadásul kifejezetten költséges és energiaigényes. Kicsit bonyolultabb, mint ahogy elképzeled.

mh1973 2015.11.22. 14:34:03

@Intruder71: jaja, hisz egy szeméttelep rekultivációja meg két forint.

mh1973 2015.11.22. 14:36:23

@Intruder71: neked minden fekete vagy fehér, aki ilyen pelenkát használ az csak "ződ" lehet? Akkor mivel te nem értesz ezzel egyet így rohadt narancs vagy? Csak hogy leereszkedjek a szintedre és személyeskedjek...

Amúgy sem értem, hogy miért te vagy a helikopter és miért nem lehet becsülni ezekben az emberekben a jó szándékot, a tenni akarást, akik szerencsére tovább látnak az orruknál és nem csak a mának élnek...

Intruder71 2015.11.22. 15:31:27

@mh1973: "jaja, hisz egy szeméttelep rekultivációja meg két forint."

Én ezt nem írtam sehol. Te írtad, hogy a szennyvizet tisztítjá. Montha az egy csettintésre menne.

Intruder71 2015.11.22. 15:35:12

@mh1973: Csak próbáltam érzékeltetni az érvelési rendszereteket.
Hol személyeskedtem veled, te szerencsétlen? Idéznéd?

Ismétlem, az érvelést kifogásoltam. Most már a szövegértésedet is!
Értő olvasás! Guglizd meg!

Lilli_Csiribiri 2015.11.22. 15:37:02

@mh1973: Nem vagyok eltévedve, az automata mosógépünk ment tönkre emiatt anno. Forgótárcsása csak a nagyszüleimnek volt, de szerintem azon nem volt soha 90 fokos program.

mh1973 2015.11.22. 15:40:08

@Intruder71: Fordítva ülsz a pacin, van egy cikk, arra jöttek a fikázók, majd a védelem és ezt te sarkítod és próbálod leszólni azokat akik nem egész nap a gép mögött görnyednek és trollkodnak, röhejes vagy! :D
Most is személyeskedsz és azt hiszed ha megpróbálsz mást lehúzni, leszólni, akkor te mekkora jani leszel, tévedsz öcsisajt. :P

eßemfaßom meg áll 2015.11.22. 16:12:44

@enpera:
"Es mindegyik használtat egy zacsiba tesszük és lezárjuk."

és az a zacsi olyan aminek az előállításától tisztul a föld és lebomlásakor mosoly és szivárvány a végeredmény

"De ti csak szagoljátok a kakit"

nem tudom ki hogy van vele, de ha eldobhatót csinál össze a kölyök annak is szarszaga van nem ChanelN°5

"meg pazaroljátok a vizet."

Az eldobható pelenka előállítása vizmentesen történik. Egyébként te a saját székletedet se öblíted le hanem beteszed zacskóba és kidobod a szemetesbe?

eßemfaßom meg áll 2015.11.22. 16:14:07

@Advanced Flight: "Nagy nehezen megszabadultak a nők a pelenkamosásos cirkusztól,"

mennyivel nagyobb cirkusz bevágni a mosható pelenkát az ottómatamosógépbe mint a gatyáidat?

eßemfaßom meg áll 2015.11.22. 16:15:36

@Lilli_Csiribiri: Előbb nézz utána mi is az a mosható pelenka azután térjünk vissza erre.

eßemfaßom meg áll 2015.11.22. 16:20:05

@dhrbikes: "hanem a pelenkamosás helyett elvégezhető más, hasznosabb tevékenység is"

napi 10 perc kb amiről beszélünk. Tudom, ez alatt el lehetne inkább menni kirándulni a hegyekbe vagy megfejteni az örökélet titkát.

eßemfaßom meg áll 2015.11.22. 16:22:31

@Intruder71: Ok, és szerinted egy mosáskor keletkezik több a környezetre káros melléktermék, vagy 20db eldobható pelenka legyártása majd a szeméttelepen elrohadása alatt

eßemfaßom meg áll 2015.11.22. 16:24:16

@Lilli_Csiribiri: ha picit is képben lennél nem mantráznád ezt a 90 fokot, a mosható pelenkákat senki se fogja főzőmosással megölni, kifejezetten alacsony höfokon KELL mosni őket.

Lilli_Csiribiri 2015.11.22. 16:25:54

@eßemfaßom meg áll: Én elmeséltem egy dolgot a múltamból, ami megtörtént. Igen az automata mosógépünk a 90 fokos pelenka mosások miatt ment tönkre anno. Nincs minek utána néznem. De szabadság van. Én azt se bánom ha más a patakparton mossa a pelenkát. Én biztos nem fogom.

eßemfaßom meg áll 2015.11.22. 16:33:42

Mielőtt valaki lezöldez, pont teszek a környezetvédelemre, az csak mellékhatás, ami szempont, hogy nem kell tornyokban hazahurcolni meg a kukát telepakolni pelenkahegyekkel, és nem lopom a pénzt így számít, hogy kevesebb mint feleannyit költök el a szargyűjtésre mintha a létező legolcsóbb eldobhatóban tartanám a kisasszony fenekét.

eßemfaßom meg áll 2015.11.22. 16:34:34

@Lilli_Csiribiri: a posztnak semmi köze a 90 fokban mosott pelenkákidhoz így tök irreleváns erről anekdótáznod.

Lilli_Csiribiri 2015.11.22. 16:35:33

@eßemfaßom meg áll: Nem hiszem hogy te döntöd el hogy ki miről anekdótázik.

eßemfaßom meg áll 2015.11.22. 16:35:44

@Lilli_Csiribiri: harmadrész igen szar lehetett az a mosógép amit hazavág a fözömosás, de ez mellékszál.

eßemfaßom meg áll 2015.11.22. 16:37:21

@Lilli_Csiribiri: miért, eldöntöttem? csak jeleztem, hogy semmi köze a jelen poszt témájához. Ettől még felőlem írhatsz akár a kacsacsőrű emlős párzási szokásairól is, csak az is pont ennyire OFF lesz.

Intruder71 2015.11.22. 16:59:26

@mh1973: még mindig nem érted. Én nem sarkítottam, hanem kigyűjtöttem a legszebb érveket.
Fogalmad sincs, mit jelent a személyeskedés, pedig érvek helyett te használod. Vicces!

TETT_TEXTILMAMI 2015.11.22. 17:36:21

Látom, sokan szeretnek itt gondolkozni ami nagyon jó, akkor gondoljuk végig. Igen 30 éve sokan örültek az eldobható pelenkának, ma is halomban vásárolják a szülők hónapról hónapra aminek látjuk az eredményét! Mivel látjuk a következményt ezért már van aki látja, hogy itt az ideje a változásnak. Hogy mindenki vissza tér-e ehhez? Nem hiszem, sőt nem is áll szándékunkban ezt elérni. Hogy divat-e? Igen divat, nem olyan tipikus divatdiktátoros fajta inkább gondolkodásmódban bekövetkezett változás. Hogy ki mivel magyarázza az persze egyénfüggő.

TETT_TEXTILMAMI 2015.11.22. 17:38:51

A TEXTILMAMI projekt azért kapta a díjat mert ezt a lehetőséget szeretnénk bemutatni az embereknek. Nem az a célunk, hogy mindenkire ráerőltessük ezt az opciót, sokkal inkább az, hogy halljanak róla a szülők, hogy van ilyen lehetőség és ez már koránt sem olyan macerás mint régen volt. Természetesen próbáljuk segíteni is a szülőket. Ha kipróbálják és utána nem tudják összeegyeztetni az életvitelükkel, akkor is legalább megpróbálták, szerencsére nem ez a jellemző. Őszintén szólva biztos nehéz elképzelni a kételkedőknek, hogy ez nem olyan sok idő. Átlagosan napi 15 perc plusz időráfordítást igényelnek a modern mosható pelenkák. Korántsem mossuk őket 90°C-on, nincs rá szükség. Általában 40°C is elegendő, alkalmanként 60°C de ez emberfüggő is. A fertőtlenítést nem csak a hőfok oldja meg, vannak más lehetőségek is. Ja és kaki nem úszik a gépben. :D Tisztítószereket megválogatjuk, legtöbbször környezetbarát tisztítószereket választunk, már csak azért is, mert az átlagos (agyonreklámozott) mosószerek nem tesznek jót a pelenka nedvszívásának például.

TETT_TEXTILMAMI 2015.11.22. 17:40:11

Aki a szennyvíz miatt aggódik, az gondolja végig azt, hogy a legtöbb településnek van szennyvíztisztítója, az itt összegyűlt kaki és egyéb anyagok azért viszonylag rövid idő alatt lebomlanak. Ne hasonlítsuk össze a 400-500 évet meg a pár évet! Víz kell persze, de azért a legtöbb gép víztakarékos, na meg attól hogy az eldobhatóhoz otthon nem használunk fel vizet, attól még kell hozzá, de ezt már mások is írták. Nem is beszélve arról, hogy ha az eldobható kikerül a természetbe, vagy egy nem megfelelő lerakóba az esővíz mi mindent mos bele a talajvízbe. "kakis" pelenkát mosni ciki, de az édesvízkészletben nem jelent gondot ennek a bomlásterméke, nem is beszélve az egyéb műanyagokéról?

TETT_TEXTILMAMI 2015.11.22. 17:54:35

Végül egy idézettel zárnám: " A tudatlanságod legmagasabb foka az, amikor elutasítasz valamit, amiről nem tudsz semmit." (Wayne Dyer)
Szívesen várunk mindenkit programjainkon, megmutatjuk hogy néz ki, miben más mint 30 évvel ezelőtt. Hogyan használjuk, tároljuk, mossuk...
Ja és a költségkalkulációt sokan elvégezték, mi például mosógép amortizációt, tisztítószert és vizet (szennyvízdíjjal) is belekalkuláltunk. Így jött ki az adott arány, pedig eldobhatónál csak a pelenka árával (sőt a kisebb méret árával) számoltunk illetve a popsikrémmel. A légmentesen záró zsáknak pedig csak örülünk, hogy ezt a pelenka hulladékot becsomagolják még egybe! Éljen! Amúgy azt érdemes tudni, hogy az eldobható pelenka sokkal büdösebb mint a mosható, pedig illatanyag is van benne, persze ezt a rendszeres használó nem érzi.

mh1973 2015.11.22. 18:04:25

@Intruder71: Nagyon is tudom, ellenérveket nem fogalmaztál meg, hanem csak a mosható pelenkát használókat és a melléjük joggal álló embereket kritizálod, "ződezed" le őket, mi ez ha nem személyeskedés. Na cső, nem foglalkozok veled, teljesen hiteltelen vagy és korlátolt (ez tényleg személyeskedés, aminek bőven van alapja).

Intruder71 2015.11.22. 19:12:48

@mh1973: Csak, hogy értsd, mennyire mellé lőttél:

Én nem vagyok a mosható pelenka ellen! Soha nem mondtam, hogy rossz,és soha nem érveltem ellene, hisz nem tartom rossz dolognak. Nekünk nem jött be. Ennek ellenére több barátom/ismerősöm használja elégedetten.
Egyszerűen próbáltam a nagy elvakult pártoló érvelést kicsit árnyalni, és kiemeltem, hogy kicsit defektesen gondolkodnak, azok, akik szerint a felsorolt okok miatt nem használják az emberek a moshatót. Ráadásul a mosható által is van környezetszennyezés, de más fajta és más mértékű, és ezt is érdemes beleszámolni az egyenletbe.. (Pl. a szennyvíz nem magától tisztul.)

Nem személyeskedni kell, mit ahogy te, és a hozzád hasonló makacs megmondóemberek teszik, hanem kulturáltan leírni az érveket/ellenérveket, mint ahogyTETT_TEXTILMAMI tette. Ő maximális tiszteletet érdemel ezért, és az elért eredményekért.

Tetszik, hogy az én szememre hányod a ti érveléseteket, amit tőletek idéztem.

Tetszik, hogy a folyamatos személyeskedésed, sértegetésedet miatt is engem okolsz,
és természetesen mindezek ellenére engem nevezel korlátoltnak és hiteltelennek.

Annyira, de annyira szánalmas vagy, hogy kezdelek sajnálni.
Na további jó személyeskedést kívánok az életedben!

Intruder71 2015.11.22. 19:19:18

@mh1973: Még annyit segí"tek, hogy bemásolom a személyeskedés jelentését:

"A személyeskedés az egyik legalapvetőbb vitaeltérítési módszer.

Lényege, hogy ha kifogytál az észérvekből (vagy nem is voltak), akkor a vitapartner személyét kell támadni.

A fontos, hogy erősebbnek látszódj a másiknál, mert így a többi olvasó is ösztönösen neked ad igazat. A lejáratás ügyes eszköze a vitapartner nevének becézése, helytelenül írása, a vitapartnert sértő jelzőkkel illetni (pl. agyhalott, majom, nem ember, rendszerpatkány, gyökér, tefasz, stb.)
Használata súlyos érvelési hiba - mivel érdemben nem lesz igazad -, de ha elfogult Troll vagy Felébredt vagy, akkor nem foglalkozol az ilyen apró hibákkal."

Olvasd vissza, hogy ki és mikor kezdett személyeskedni!

A ződ egy vicces megnevezés volt, és írhattam volna kevésbbé kedvesen méregzöldet is, de nem tettem. Pedig azok az "érvek" megérdemelték volna.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.11.22. 23:15:43

@eßemfaßom meg áll: te gondolom nem dolgozol és otthon pelenkát mosol egesz nap

eßemfaßom meg áll 2015.11.23. 10:54:46

@enpera: Gondolom te dolgozol és a félévesedre a macskáid vigyáznak napközben.

Mosni a mosógép mos mifelénk, majd ha lecserélted a mosóteknöt a patakparton rájössz, mennyire lényegtelenné válik az életedben a mosás ténye.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.11.23. 15:01:24

@eßemfaßom meg áll: a mosogépbe nem rakunk szaros dolgokat.
Macskám nincs, lakásban állatot tartani állatkínzás.
Igen, én dolgozom.

eßemfaßom meg áll 2015.11.23. 20:03:57

@enpera: Jól mondod, nem rakunk a mosógépbe szaros dolgokat. Látod belepofázol valamibe amiről fingod sincs. Mellesleg gratulálok a félévesedhez aki egyedül ellátja magát amig dolgoznak a szülők.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.11.23. 21:00:33

@eßemfaßom meg áll: akkor áztatod a szaros pelenkát a csapban? Gratulálok
Elmeroggyantkám, egyrészt nem féléves (de még pelenkás), másrészt a másik szülő otthon van még vele , te barom. :)

eßemfaßom meg áll 2015.11.24. 10:59:56

@enpera: "Látod belepofázol valamibe amiről fingod sincs."

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.11.24. 14:55:14

@eßemfaßom meg áll: mondom, belepofázol mindenbe, pedig agyhalott panelproli vagy

TETT_TEXTILMAMI 2015.11.24. 20:46:06

@enpera: Kedves Enpera! Hidd el nem egész nap a mosással foglalkozó anyukák gyülekezete vagyunk. Sokkal inkább olyan szülőkről van szó, akik tisztában vannak azzal, hogy a gyermekvállalással felelősséget is vállaltak. Figyelembe vesszük azt is, hogy a gyermekünknek a legtöbb figyelem és szeretet mellett kell egy olyan környezet amiben ő is gyermeket vállalhat a későbbiekben. Mi inkább gyerek és család centrikus anyukák vagyunk. Írj bátran e-mailt egyesületünknek és szívesen keresünk a közeledben élő olyan anyukát aki be tudja mutatni ezt az alternatívát, azután alkoss ilyen szélsőséges véleményt hogy megismerkedsz ezzel a lehetőséggel És nem gondolod komolyan hogy szaros pelenka kerül a gépbe ugye? A pelenkát használat után kiöblítjük, ki azonnal, ki amikor ideje engedi ez egyénfüggő utána kerül tárolásra a sor (1-2 nap) mert kakisan pisisen természetesen nem lehetne. Mosógépbe gyakorlatilag tisztán kerül be, legalábbis nem koszosabban mint a többi ruha. Ez az egy procedúra ami időigényesebb, de nem több napi 15 percnél.
Amúgy ha állatot tartani kínzás lakásban (amivel egyetértek) akkor nem kínzás egy gyakorlatilag vegyszerekkel teli műanyag csomagot ráadni egy kisgyermekere, úgy hogy pár óra után (jobb esetben) ez a nem kívánt csomag a kukában végzi és még több száz évig problémát jelent? Csak azért mert azt egyszerűbb használni és kényelmesebb a szülőnek, mert tuti nem a gyermeknek! Tényleg nagyon szívesen adok részletesebb felvilágosítást ilyen téren, keress bátran. Éva

TETT_TEXTILMAMI 2015.11.24. 21:40:06

Illetve a szülők többsége dolgozik is, de ez nem hiszem, hogy ide tartozik. Amúgy személyesen ismerek olyan anyukát, aki dolgozik igen kemény munkahelyen és munkaidőben. Mellette mosható pelenkát használ (sőt EC-zik amit le sem írok mit jelent, mert még jobban kiakadnál) valamint még a bölcsibe is hordja a mosható pelust reggel tisztán délután a használtakat hazaviszi és otthon rendezi sorsukat. 2 gyermek, munka és még mosható pelenka is mindemellett boldog kiegyensúlyozott szülő. Nem ez az egyetlen ilyen példa a közvetlen ismerősök között sem. Én is dolgozom, bár már nem mosok pelenkát mert kétévesen már éjjelre sem kellett ráadni pelust.

eßemfaßom meg áll 2015.11.25. 19:01:32

@enpera: ma kerüld a lóttóvásőárlást, mert se a panel se a proli, se az agyhalott nem jött be, a belepofázást meg te folytatod, és ezt észreveheted már ha tudod mit jelent belepofázni valamibe. Segítek: az amit te csinálsz.

eßemfaßom meg áll 2015.11.25. 19:02:35

@TETT_TEXTILMAMI: csak jelzem felesleges meghivót küldözgetni neki, meg részletes magyarázatba bonyolódni, nem akar ez semmit megérteni, szimpla troll a fazon

Vili Doli 2016.01.19. 19:17:20

Az eldobható pelenkánál jobbat nem találtak ki!
A bőrnek nem árt, és ha mégis kell krémet használni, nem ragad bele, mint a textilpelenkába. Ez utóbbiból a krém kimoshatatlan.
A textilpelenkánál a baba bőre mindig piros, sőt sebes, ugyanis mindig marad mosószer az anyagban, egyszerűen kiöblíthetetlen. Hogy a kakifoltokról ne is beszéljünk, mert az meg kimoshatatlan.
süti beállítások módosítása